مشاور وزیر و رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در خصوص اهمیت نقش مددکاران در جامعه به بیان توضیحاتی پرداخت.
به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران؛ محمدحسین جوادی مشاور وزیر و رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در خصوص تعریف کار مددکاران اجتماعی اظهار کرد: طبق آخرین تعریف؛ رشتهای است مبتنی بر عمل یعنی صرفا به یادگیری دروس نظری در دانشگاه متکی نیست بلکه دانشجویان این رشته ۶ ترم در بخشهای مختلف به کارورزی مشغول میشوند، مددکاری اجتماعی در ایران تا مقطع دکترا در دو دانشگاه علامه طباطبایی و علوم بهزیستی و توانبخشی تدریس میشود.
وی در ادامه گفت: رشتههایی مثل مشاوره و روانشناسی رشتههای اتاق محور هستند، یعنی مراجعهکننده سراغ آنها میآید اما کار مددکار اجتماعی اینگونه نیست و اغلب خود به سراغ خانوادهها و جامعه میرود، همچنین تمرکز مشاوره و روانشناسی بیشتر روی فرد و روابط درون فردی است اما مددکاری اجتماعی به طور همزمان به فرد و محیط اطراف او توجه دارد و مورد بررسی قرار میدهد.
رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت درخصوص نقش مددکاران اجتماعی در جامعه بیان کرد: مددکاران اجتماعی به آن صورت که در فیلم ها نمایش می دهند که در مراکز درمانی و بیمارستان درگیر حمایتهای اقتصادی مشغولاند نیست و نکته دیگر اینکه کار مددکار اجتماعی فقط در مراکز درمانی نیست و بیشتر در جامعه هستند برای مثال وقتی به یک مددکار اجتماعی چند تصادف در اورژانس ارجاع میشود بررسی میکند که مراجعان بیشتر برای کدام محلات و گروه خاص هستند و به دنبال حل ریشه مشکل میروند.
نقش اساسی مددکار اجتماعی در کنترل آسیب های اجتماعی/ حضور مددکار در مدارس می تواند از بسیاری از مشکلات دانش آموزان پیشگیری کند
وی افزود: از اوایل دهه ۸۰ طرحی در غالب اورژانس اجتماعی برپایه فعالیت مددکاری به صورت گسترده شروع و طی سالهای گذشته تکمیل شد، اورژانس اجتماعی شامل ۴ بخش سیار، خط تلفن ۱۲۳، بخش مراکز مداخله و بخش پایگاه خدمات اجتماعی است که در حال حاضر پایگاه خدمات اجتماعی فعالیتی ندارد.
جوادی در ادامه گفت: در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مددکاران در سراسر دنیا نقش اساسی را دارند و در کنترل و کاهش آسیبها و ارتقای عملکرد خانواده و سلامت اجتماعی حضور پر رنگی دارند.
نقش مهم مددکار اجتماعی در مدارس
مشاور و رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در مورد حضور مددکاران اجتماعی در مدارس گفت: در کشورهای توسعه یافته در مقطع راهنمایی و دبیرستان مددکاران اجتماعی را به کار میگیرند و بیشترین آمار اشتغال مددکاران اجتماعی آمریکایی، در مدارس است،
وی در پایان گفت: در ایران بین ۲۰ تا ۲۵ درصد دانشآموزان در مقطع دبیرستان ترک تحصیل میکنند که بسیاری از آنان در آینده دچار مشکل میشوند در اینجا حضور مددکار اجتماعی در مدرسه پررنگ می شود و میتواند بسیاری از مشکلات آنها پیگیری کند و مانع ترک تحصیل شود.
منبع: بهداشت نیوز